Modul 2 Assignmet B

March 11, 2019

By jamesbala

För att skapa en idé kring hur man källkritiskt ska bemöta ny information började jag med att diskutera ämnet med vänner och familj. Här lades grunden för vad som är det verkliga problemet utifrån egna erfarenheter. Därefter gick diskussionen över i eventuella lösningar på problemet.

 

Personligen anser jag mig vara rationell och när det dyker upp nya problem undersöker jag i första hand kausalitet. Vad gäller problemet, betydelsen av att tänka källkritisk i förhållande till missvisande informationskällor, kan man dra slutsatsen att anledningen kan vara många. Till exempel kan det finnas politiska och ekonomiska vinningar. Som enskild person kan det dock vara svårt – mycket svårt – att påverka den statliga- ekonomiska makten och mediaföretag. Det är därför det är av så stor betydelse att skapa ett källkritisktänkande – då kan befolkningen göra beslut grundad på den information som är närmast sanningen.

 

Med problemet i hand, som företagare, resonerade jag alltså på följande vis: om jag inte kan ändra rådande struktur och spridandet av ”fake news”, då kan jag skapa en tjänst som är riktad åt massan, folket. Som jag beskrev i min idé generation är ”Critical Score” ett verktyg som fungerar som en motpol mot eventuella osanningar eller vinklingar av sanningen. Allmänheten kan då ett enkelt sätt ta del av aktuell forskning och statistik som finns på området samt identifiera vilka subjektiva ord och värderingar som används i media. För att ta sin idé till nästa steg måste tänka på aspekter som resurser och teknik. Dels krävs investeringar i form av personal som granskar innehållet men också programmerare för att effektivisera arbetet. En annan aspekt att beakta är hur man bygger sitt varumärke. Det vill säga hur skapar man tilltro till tjänsten för att inte riska att hamna i segmentet ”fake news”? Här är det ytterst viktigt att vara transparent och förmedla vad betyget grundar sig på. Exempelvis; det viktigaste kriteriet är att statistiken/informationen som presenteras i media återges på i enlighet med rådande forskning och data.

 

Ytterligare en faktor som man måste ta hänsyn till och som kanske blir företagets viktigaste är enbart inkludera den forskningen och statistik som är välgrundad och som kan stödjas av annan forskning/data.

 

Den framtagna idén har styrts av min erfarenhet och bakgrund. Jag läser för närvarande läkarprogrammet i Lund där vi kontinuerligt behandlar källkritik. Exempelvis i fallet med svininfluensa-vaccinet där en artikel från DN inte överensstämde med forskarnas slutsats. Andra faktorer som motiverar en till att söka sanningen är den heta debatt som pågår i USA mellan republikaner och demokrater där media framställer och vinklar information på olika sätt. Det räcker med att man bytar kanal från CNN till FOX News för att en helt annan bild. Det är sådana aspekter och dispyter som man ser i media som motiverar mig att få en så sann bild som möjligt. Som är så långt det går oberoende av politiska och ekonomiska vinningar.

 

För att vi ska få ett effektivt och välmående samhälle måste vi själva ansvara för att analysera den information som vi tar med oss. Det är bara så vi kan göra rationella och välgrundade beslut. I nästa steg kan vi välja att läsa den media som grundar sig på fakta men också välja den politiska kandidat som på bästa sätt representerar sanningen och utformar lösningar utefter den.